Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Met deze 8 tips en tricks raak je snel over je telefoonangst

Een collega vraagt je om iemand op te bellen en jouw stressniveau schiet meteen de hoogte in. Je hart gaat tekeer en de telefoon glipt bijna uit je handen van het zweet. Om nog te zwijgen over de trillingen in je stem. Het liefst van al wil jij dat telefoontje zo lang mogelijk uitstellen of vervangen door een e-mail. Ook zo’n last van belangst?

Bright Plus

3 min. leestijd

Met deze tips en tricks kruip jij niet langer onder je bureaustoel wanneer de telefoon rinkelt.

Waar komt jouw belangst vandaan?

Stel jij telefoongesprekken altijd uit of probeer jij elke conversatie te voeren via e-mail of tekstberichten? Dan is de kans reëel dat jij net als zoveel andere professionals belangst hebt. Die fobie voor telefoneren kan heel wat oorzaken hebben. Misschien had je ooit een onaangename belervaring of kampte je als tiener met een spraakstoornis. Toch heeft belangst vaak een meer algemene verklaring: de beperkingen van het medium en de angst voor het onbekende.

Wanneer je face-to-face communiceert, spelen onze gebaren, lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen een grote rol in het overbrengen van een boodschap. Aan de telefoon ben je echter beperkt tot een stem. Dat kan voor heel wat druk zorgen: zal de ander je wel verstaan en vice versa? Zal je wel onthouden wat er wordt gezegd? Zal je boodschap wel juist overkomen?

Daar komt nog bij dat je tijdens een telefoongesprek geconfronteerd wordt met het onbekende. Je weet niet altijd wie de telefoon zal opnemen en of de persoon die je wil bereiken überhaupt beschikbaar is.

Gedaan met die belangst

Als je weet dat belangst een simpele verklaring heeft, is het een stuk eenvoudiger om dat probleem concreet aan te pakken. Dat doe je in twee stappen: voor en tijdens het bellen.

Voor het bellen

1. Adem

Het klinkt heel simpel, maar de eerste stap bij het aanpakken van elke vorm van angst is diep ademhalen. Dat lukt bijvoorbeeld aan de hand van de tactische ademhalingstechniek, een techniek die zelfs wordt toegepast in het leger.

2. Bereid je gesprek voor

Schrijf wat je wil vertellen aan de telefoon neer op papier, zodat je tijdens het bellen een houvast hebt waar je steeds naar terug kan grijpen. Schrijf je introductie volledig uit, en vul daarna aan met steekwoorden.

Een voorbeeld: ’Goedemiddag. Mijn naam is Sarah Peeters. Ik bel je op, omdat ik vorige week reageerde op een vacature van uw organisatie en ik graag wilde informeren of u mijn cv goed ontvangen hebt.’

Bestaat de kans dat je bepaalde gegevens moet doorgeven aan de telefoon?

3. Oefen luidop

Ben je heel zenuwachtig voor je telefoontje? Spreek dan je introductie al een keer luidop uit. Door je intro al geoefend te hebben, zal het vlotter gaan en weet je zeker dat je stem voldoende gesmeerd klinkt.

4. Bel iemand anders

Bel vlak voor een stresserend telefoongesprek even met iemand waarbij jij je 100% comfortabel voelt aan de telefoon. Door eerst een stressvrij telefoongesprek te voeren, wordt het deel van je hersenen dat bellen met stress associeert gesust.

5. Oefen

Stel jezelf een duidelijk oefentarget voorop. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om elke dag minstens één telefoongesprek te voeren. Heb je niet echt een boodschap? Bel dan gewoon naar een winkel en vraag naar de openingsuren. Door op regelmatige basis de telefoon te gebruiken, zal de drempel steeds kleiner worden en raak je snel van je belangst af.

Tijdens het bellen

1. Wandel rond en gesticuleer

Bel op luidspreker of met earphones zodat je tijdens het telefoneren kan wandelen en je handen kan gebruiken om gebaren te maken. Door lichaamstaal te gebruiken – ook al kan je gesprekspartner dat niet zien – voelt telefoneren meer als een vorm van face-to-face converseren en beperk jij jezelf niet in je communicatietechnieken.

Ook door te wandelen en minder statisch te zijn, kan je lichaam beter ontspannen en gaat telefoneren met minder stress gepaard.

2. Glimlach

Onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke magazine Psychological Science1 toont aan dat glimlachen in stressvolle situaties – zelfs als het helemaal fake is – je hartslag en je stressniveau helpt te verminderen. Bovendien klink je door te glimlachen ook warmer aan de telefoon.

3. Telefoneer in de spiegel

Eén van de zaken die telefoneren zo ongemakkelijk kan maken, is dat je in het ijle staart terwijl je met iemand aan het praten bent. Door naar jezelf te kijken in de spiegel, misleid je je hersenen en krijg je het gevoel dat je toch tegen iemand aan het praten bent.

 

[1] Kraft, T.L. & 1Pressman, S.D. (2012).  Grin and bear it: The influence of manipulated positive facial expression on the stress response. Psychological Science, 23, 1372-1378.