Secretary Plus wordt Bright Plus: een sterke evolutie, dezelfde waarden en persoonlijkheid

De voorbije maanden werd er hard gewerkt aan de rebranding van het voormalige Secretary Plus. In samenwerking met het agency Kunstmaan werd het merk grondig onder de loep genomen. Het resultaat? Een nieuwe naam, een fris logo én een sterke merkidentiteit.

Bright Plus

2 min. leestijd

General Manager Linda Cappelle en Marketing & Communications Manager Violaine Baeten vertellen meer over deze rebranding. Ook Sven Moons en Kurt Limbos, respectievelijk strateeg en designer bij Kunstmaan, geven hun visie op het afgelegde traject. 

Waarom was een rebranding noodzakelijk?

Linda: "25 jaar geleden begonnen we als rekruteringsbedrijf voor secretariaatsprofielen. Intussen zijn we flink gegroeid én geëvolueerd. Vandaag maken management assistant-functies nog maar 16 procent van al onze vacatures uit. We focussen nog steeds op meertalige kandidaten, maar hebben onze portefeuille als organisatie enorm uitgebreid. Daarnaast is ook de niche veranderd en wordt het takenpakket almaar breder.

“Tenslotte merkten we de laatste jaren ook een evolutie op de arbeidsmarkt. Bedrijven gaan vaker op zoek naar medewerkers die onderlegd zijn in een bepaald functiedomein zoals marketing, HR of logistiek. We willen klanten en kandidaten duidelijk maken dat ze bij ons terechtkunnen voor een gediversifieerd én gespecialiseerd aanbod aan vacatures.”

Deze rebranding is geen breuk met het verleden, wel een evolutie.

Violaine: “We wilden ook blijven vasthouden aan onze waarden. We hebben al een sterk DNA, een ‘solide huis’ en een kwalitatieve dienstverlening. Het was voor ons zeer belangrijk om een nieuwe look and feel te creëren die hedendaags aanvoelt en toch onze sterktes uitdraagt.”

Hoe hebben jullie de rebranding aangepakt?

Sven: “We kregen het volle vertrouwen van de organisatie, maar hebben het volledige traject écht samen afgelegd. In nauw overleg met Bright Plus begonnen we met het bepalen van een zogenaamde merkpropositie en legden we de belangrijkste waarden vast. Wat ons meteen opviel was de spanningsboog tussen de hartelijke en enthousiaste sfeer binnen het bedrijf enerzijds en de bekwaamheid en kunde anderzijds. Op het eerste gezicht lijkt dat contradictorisch, maar wij vonden die tegenstelling een mooie kans om weer te geven in de nieuwe identiteit.”

Kurt: “Dat contrast uit zich ook in de nieuwe huisstijl. We kozen niet toevallig voor het speelse roze en het professioneel ogende blauw.” 

Kurt: “Uiteraard wilden we USG People, het moederbedrijf van Bright Plus, in het achterhoofd houden. Daarom was het meteen duidelijk dat we het ‘poppetje’ in het logo moesten behouden. Het huidige pictogram is zwieriger en gaat in een opwaartse lijn, net als de evolutie van het bedrijf.”

Sven: “Het positieve en dynamische logo sluit ook aan bij de nieuwe naam, Bright Plus.”

Wat is de betekenis achter de nieuwe naam?

Kurt: “We wilden een naam die weergeeft hoe je je voelt wanneer je er buitenwandelt. ‘Bright’ slaat niet alleen op hun optimisme, op de mooie toekomst die je als kandidaat te wachten staat na je eerste gesprek. Anderzijds verwijst ‘bright’ naar de innovatieve en slimme manier waarop Bright Plus op zoek blijft gaan naar talent. De tagline ‘career makers’ vertelt wat ze precies doen: duurzame relaties tussen werkgevers en werknemers opbouwen.”

Linda: “‘Plus’ moest absoluut behouden worden. Dat is een verwijzing naar onze medewerkers. Zonder hen zijn we niets. Zij zijn echt de ‘plus’ in Bright Plus”

Hoe onthaalden deze medewerkers de nieuwe naam en bijbehorende rebranding?

Violaine: “De interne launch van de rebranding vond plaats tijdens een activiteit met alle medewerkers. Zij reageerden zeer positief, maar ook wat emotioneel. Velen onder hen werken hier al zó lang. Het merk ligt hen nauw aan het hart. Na de lancering zat iedereen boordevol ideeën. Het enthousiasme was meteen heel groot.”