Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Strategisch zoeken naar een nieuwe job: zo pak je het aan

Vroeger hadden veel werknemers een job voor het leven. Dat is vandaag vaak anders: de arbeidsmarkt is flexibel en niet langer gefocust op een contract voor onbepaalde duur. Mensen geven hun loopbaan sneller een andere wending, en dat geldt zeker niet alleen voor de jonge generatie.

Josefien De Bock

3 min. leestijd

Als je op zoek gaat naar een nieuwe job die goed bij je past, moet je het strategisch aanpakken. Wij helpen je op weg!

# tip 1: Sta stil bij jezelf: wat wil je bereiken?

Om strategisch te solliciteren, heb je ten eerste een (loopbaan)plan nodig met doelstellingen van wat je wil bereiken in je job. Hiervoor is het belangrijk dat je jezelf kritisch durft te bevragen:

  • Wat wil ik echt?
  • Waar ben ik goed in? Wat zijn mijn belangrijkste vaardigheden?
  • Welk type bedrijf, sector en functie passen het best bij mij?
  • Hoe komt het dat ik het niet naar mijn zin heb op mijn huidige job?
  • Mijn carrière loopt goed, maar is dit nu echt alles? Zie ik mezelf hier blijven tot mijn pensioen? Welke ambities koester ik nog?
  • Wat vind ik leuk in mijn werk? Wat zijn mijn drijfveren en waar haal ik energie uit?
  • Ik wil me verder ontwikkelen, maar welke richting past het best bij mij?
  • Welke waarden zijn voor mij belangrijk en moeten zeker aanwezig zijn op mijn werkplek?
  • Welke mogelijkheden heb ik op dit punt in mijn loopbaan?

Eens je een antwoord hebt geformuleerd op deze vragen, kan je bepalen welke verandering(en) er nodig is/zijn, bijvoorbeeld een verandering van functie, sector, type bedrijf, werkomgeving of salaris. Daarna kan je gericht beginnen zoeken naar een nieuwe job.

Om de job te vinden die echt bij je past, is het cruciaal dat je bereid bent om dit zelfonderzoek te doen en niet ondoordacht begint te solliciteren. Het kan best confronterend zijn om in de spiegel te kijken. Als je wil, kan je hiervoor professionelebegeleiding inschakelen, bijvoorbeeld bij de HR-consultants van Bright Plus.

# tip 2: wat wil de arbeidsmarkt?

De arbeidsmarkt van vandaag is grillig, maar wordt nog steeds bepaald door vraag en aanbod. Volg de actualiteit en raadpleeg geregeld jobsites om op de hoogte te blijven van de sectoren of type jobs waar veel vacatures zijn. Worden er niet veel medewerkers gezocht in ‘jouw’ sector? Dan is het verstandig om ook eens in soortgelijke sectoren naar werk te zoeken. Hetzelfde geldt als er veel ontslagen vallen in jouw regio: kijk dan uit naar vacatures in andere regio’s. Hou ook de lijst met knelpuntberoepen in de gaten. Zo is de job van assistant al lange tijd een knelpuntberoep: goed nieuws dus voor wie deze veelzijdige carrière ambieert!

Wil je als zelfstandige aan de slag? Dan is het cruciaal om na te gaan of er vraag is naar jouw product of dienst, of dat je alleszins die vraag kan creëren. Doen wat je het liefst doet is één iets, maar je onderneming moet natuurlijk ook draaien en omzet genereren. Weet dat Bright Plus jou ook als freelancer kan ondersteunen!

# tip 3: laat je zien en kom naar buiten

Strategisch solliciteren betekent ook dat je naar buiten komt op de manier dat je zelf gezien wil worden. Werk aan je personal branding: maak duidelijk wat je wil en waar je voor staat aan potentiële werkgevers. Online aanwezig zijn op LinkedIn is een must. Dit is een waardevol netwerk voor wie op zoek is naar een job; zeer veel vacatures worden via deze weg ingevuld. Zorg dus voor een uitgebreid en profesisoneel LinkedIn-profiel.

Let op dat je niet enkel gebruik maakt van je netwerk om een job te vinden. Leg niet al je eieren in één mandje en check bijvoorbeeld ook geregeld de jobsites. Of contacteer een gespecialiseerd selectiebureau zoals Bright Plus om je te helpen bij je zoektocht.

 

# tip 4: kijk verder dan functietitels

Focus je tijdens het zoeken naar een job niet te veel op functiebenamingen. Elk bedrijf hanteert andere titels en een marketingmedewerker in het ene bedrijf kan een ander takenpakket hebben bij een ander bedrijf. Zoek op verschillende functietitels en kijk vervolgens of de functiebeschrijving en het takenpakket bij je past en je aanspreekt. Is het een ja, dan kan je solliciteren.

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Neem zeker een kijkje tussen onze openstaande jobs. Succes!

Over de auteur

Josefien De Bock

Josefien De Bock fladdert door het leven als freelance copywriter en content creator. Als Text Fairy tovert ze de mooiste teksten tevoorschijn voor klanten in diverse sectoren. Met veel ervaring, enthousiasme én een vleugje magie! Check it out op www.textfairy.be. Omdat ze maar niet genoeg kan krijgen van schrijven, blogt Josefien bovendien over alles wat haar fascineert en interesseert op www.josieslittlethings.be.

Lees meer van deze auteur

Events en trainingen op de agenda