Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Tips voor een goede headline op LinkedIn

Je zal het wel al gemerkt hebben: LinkedIn wordt door recruiters steeds vaker ingezet in de zoektocht naar kandidaten. Ben je op zoek naar een nieuwe job? Dan moet niet alleen je profiel steeds up-to-date zijn. Je moet er ook voor zorgen dat je titel op LinkedIn voldoende duidelijk is en de aandacht trekt. Maar hoe kies je een goede headline?

Bright Plus

3 min. leestijd

Wat is jouw headline juist?

Jouw headline is de korte omschrijving die direct onder je naam op jouw profiel verschijnt. Deze is echter niet enkel zichtbaar voor bezoekers van jouw profiel. Deze is ook terug te vinden in de zoekresultaten van LinkedIn, wanneer je met iemand wilt connecteren op LinkedIn, indien je reageert op iemands bericht of zelfs in de zoekresultaten op Google.

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging of wil je je personal brand in de verf zetten? Dan besteed je hier dus best voldoende aandacht aan.

Het belang van een goede headline op LinkedIn

Jouw headline vertelt bezoekers wie je bent, wat je doet en wat jouw belangrijkste skills en ambities zijn. Het zet mensen aan om door te klikken en zo meer over jou te weten te komen. Wanneer je een goede headline kiest, kan het je heel wat visibiliteit, connectievoorstellen en zelfs jobaanbiedingen opleveren.

Het geeft daarnaast een reden om met jou te connecteren. Zo kan je in je headline aangeven dat je uitkijkt naar een nieuwe uitdaging door #opentowork toe te voegen aan jouw headline. Recruiters weten op deze manier al snel dat je beschikbaar bent. Maar het is ook mogelijk dat jij LinkedIn vooral inzet om te netwerken, te inspireren, te leren of ideeën uit te wisselen met collega’s in het vak. Ook dat kan je vermelden in jouw headline.

Tot slot wordt LinkedIn steevast ingezet door hr-professionals en recuiters wanneer ze op zoek gaan naar talent. Door een goede titel te kiezen kan je er niet alleen voor zorgen dat je opvalt tussen de andere kandidaten in de zoekresultaten. Je kan er zo ook voor zorgen dat je makkelijker gevonden wordt. Denk bijvoorbeeld na over termen die recruiters vaak gebruiken wanneer ze op zoek gaan naar nieuwe medewerkers en verwerk deze in jouw headline zodat jouw profiel bovenaan verschijnt.

Hoe kies je een goede headline?

LinkedIn vult standaard jouw huidige functietitel en werkgever in, maar je kan deze ook zelf aanpassen of aanvullen. Door een goede headline te kiezen kan jij je onderscheiden van andere kandidaten. We geven je graag enkele tips.

1. Een goede headline is eenvoudig

Je headline op LinkedIn hou je best kort en krachtig, het moet in één oogopslag duidelijk zijn wat je doet. Vermeld zeker jouw functietitel en organisatie en vul dit aan met enkele belangrijke zaken die jou onderscheiden. Dit kan gaan om jouw ambities, waarden of onderscheidingen die je behaalde. Denk hierbij vooral aan wat jij belangrijk vindt en wat je wilt vertellen. Wees hierbij duidelijk, kort en bondig en vertel slechts in enkele kernwoorden meer over jezelf.

2. Een goede headline is relevant

Wees relevant door veelgebruikte zoektermen te gebruiken. Denk hierbij ook aan wat de meest voorkomende functietitels zijn voor jouw job. Sommige organisaties kiezen eerder voor functietitels die leuk klinken maar die anderen amper begrijpen. Gebruik dus gekende termen en vermijd vakjargon of al te creatieve headlines die jouw doelgroep niet aanspreken.

3. Een goede headline benoemt je expertise

Het is een goede idee om ook steeds jouw expertise weer te geven. Dat kan je doen door jouw specifieke specialisatie weer te geven, eventuele onderscheidingen toe te voegen of zelfs het aantal jaren werkervaring dat je opbouwde binnen jouw functie te vermelden. Dit is meteen de ideale manier om mee te geven wat je kunt en kent.

4. Een goede headline valt op door symbolen of emoticons

Om jouw headline in de kijker te zetten, kan je emoticons of symbolen toevoegen. Een emoticon kan kleur of speelsheid toevoegen, terwijl bepaalde symbolen of leestekens dan weer variatie toevoegen en zorgen voor een betere leesbaarheid. Let wel dat je dit met mate doet zodat jouw headline steeds professioneel blijft.

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging en doe je graag beroep op onze expertise? Neem een kijkje tussen onze jobs, we maken graag verder kennis. 

Events en trainingen op de agenda

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 8 mei
app.event.read_more

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 15 mei
app.event.read_more