Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

10 tips om je goed te voelen op het werk

Je hebt het vast ook wel eens: een 'offday' of een periode waarin het wat minder gaat op het werk. Maar geen zorgen, want we delen graag enkele nuttige tips om je goed te voelen in je job.

Bright Plus

2 min. leestijd

1. Praat met je collega’s.

“Hoe is ’t ermee?” is een veelgestelde vraag op de werkvloer. Vaak nemen we niet de tijd om er écht op te antwoorden of om door te vragen. Stap af van deze gewoonte door interesse te tonen in je collega’s. Stuur geen mails naar een collega die zo goed als naast je zit. Ga naar hem/haar toe om je vraag te stellen of iets te bespreken. Menselijk contact doet iedereen goed en de kwestie zal sneller afgehandeld zijn dan met talloze e-mails.

2. Doorbreek je routine.

Als je elke dag dezelfde route neemt naar het werk, neem dan eens een alternatieve weg. Zorg voor variatie in je lunch (bv. niet elke dag dezelfde boterham met kaas) en in je dagindeling.

3. Splits grote taken op in kleine stukjes.

Weet je even niet meer wat eerst gedaan? Lijst dan alle grote taken op en splits ze in meerdere kleine taken. Voer ze stuk voor stuk uit. Wees niet bang om te delegeren en hulp te vragen aan je collega’s. Niemand is onmisbaar!

4. Wees niet te hard voor jezelf.

Iedereen maakt fouten dus jij ook. Wees positief en vergevingsgezind voor jezelf. Als het goed gaat, durf jezelf dan een compliment te geven. Het zal alleen nog maar beter gaan! Wees ook niet te hard voor je collega’s. Help hen als ze het moeilijk hebben, dan zullen zij hetzelfde doen voor jou.

5. Lachen is gezond!

Las een lachpauze in met een collega of zoek wat leuke filmpjes online. Het lijkt misschien ‘onnozel’ maar je zal ervan versteld staan wat een lachbui doet met je humeur. Niet in de stemming voor funny stuff? Luister even naar muziek (met koptelefoon om je collega’s niet te storen). Hierdoor ontspan je en kan je je beter concentreren.

6. Stimuleer het groepsgevoel.

Organiseer bijvoorbeeld elke vrijdag een ontbijt of lunch met je collega’s: lekker én leuk voor de groepssfeer. Een toffe teambuilding (bv. escape game, stadsspel, kookworkshop) kan ook wonderen verrichten om je beter te voelen op het werk!

7. Maak je bureau gezellig!

Door je werkplek op te fleuren (bv. met foto’s, screensaver, muismat…) voel je je er ‘thuis’. En wie zich goed voelt, is productiever en gemotiveerder.

8. Haal het maximum uit je lunchpauze.

Geniet van een lekkere lunch in plaats van haastig je boterhammen aan je bureau te verorberen. En waarom niet eens een wandelingetje maken in de buurt, alleen of met je collega’s? Je hebt recht op je lunchpauze, gebruik ze dan ook nuttig.

9. Bereid de volgende dag voor.

Gebruik de laatste tien minuten van je werkdag om je bureau op te ruimen en een to do lijst op te stellen voor de volgende dag. Dit creëert rust in je hoofd en zo kan je ’s anderendaags met frisse moed aan de nieuwe werkdag beginnen.

10. Zoek uitdagingen.

Bepaal objectieven voor jezelf: dit werkt motiverend en je houdt er een voldaan gevoel aan over. Zit er niet veel uitdaging in je job? Praat met je baas zodat jullie samen op zoek kunnen naar nieuwe taken en verantwoordelijkheden. Zo vermijd je dat de verveling toeslaat en dat je je slecht voelt op het werk. Niks belet je trouwens om zelf met creatieve ideeën op de proppen te komen. Wedden dat je baas je zin voor initiatief op prijs stelt?

Ziezo, met deze 10 tips overleef je elke werkdag met een goed humeur! ;-)

Events en trainingen op de agenda

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 8 mei
app.event.read_more

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 15 mei
app.event.read_more