event
JobVillage Roeselare
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
In de eerste afleveringen van de podcast ‘Goodbye assistant, hello professional?’ hadden we het over de geschiedenis van het assistantberoep, en de groei- en carrièremogelijkheden. Nu werpen we een blik op de toekomst. Die ziet er rooskleurig uit, vertellen onze general manager Linda Cappelle en district manager Ellen Bral aan host Xavier Taveirne.
Liever het interview live bekijken? Bekijk de video
Laten we even schetsen waar de term ‘meertalige professional’ vandaan komt. Assistants hebben minder uitvoerende taken, terwijl hun verantwoordelijkheden groeien. Dekt de titel ‘assistant’ dan nog wel de lading? En is er eigenlijk een overkoepelende jobtitel mogelijk? Linda verduidelijkt: “Amper in 30% van de assistantfuncties komt nog effectief het woord ‘assistant’ voor. Uit onderzoek leiden we af dat ‘meertalige professional’ de job vandaag beter voorstelt. In het gros van de vacatures staat een goeie talenkennis bijvoorbeeld bovenaan de lijst met voorwaarden.”
Digitalisering en automatisering boezemen heel wat angst in. Wat als robots en digitale toepassingen ons werk overnemen? Die bezorgdheid is grotendeels onterecht, want verandering schept net kansen. “Uit verschillende studies — onder andere van Agoria en VDAB — blijkt: voor elke functie die wegvalt door digitalisering of automatisering, komen er in 2030 net 2,8 nieuwe jobs bij. Die functies bestaan vandaag nog niet, wat veel mogelijkheden biedt om ze zelf in te vullen. The future is looking bright voor meertalige professionals met de juiste mindset”, vertelt Linda.
Om die kansen te grijpen, zijn nieuwe vaardigheden nodig. Wie vandaag werk zoekt, kan vooral scoren met soft skills. “Natuurlijk moeten de vaardigheden mee evolueren met de digitale veranderingen, maar kandidaten maken vooral het verschil met menselijke vaardigheden die een computer niet kan nabootsen. Denk aan creativiteit, kritisch denken en flexibiliteit”, zegt Linda. “We merken dat hogescholen en universiteiten meer oog krijgen voor die soft skills. Studenten leren bijvoorbeeld hoe ze hun werk goed kunnen organiseren, en daarbij zorg blijven dragen voor zichzelf.”
Meertalige professionals hebben het niet altijd makkelijk op een veeleisende arbeidsmarkt, maar ze hebben wel de touwtjes in handen door de war for talent. “We horen een duidelijke noodkreet. Er zijn te weinig meertalige professionals beschikbaar”, zegt district manager Ellen. “Werkzoekenden zitten al enkele jaren aan het stuur, dus mogen bedrijven niet meer afwachten. Ze moeten kort op de bal spelen en hun rekruteringsproces transparanter maken. Kennismakingsgesprekken verlopen bijvoorbeeld vaker online, zodat organisaties sneller zien of er een match is. Maar als die klik er niet is, moeten werkgevers daar ook open over communiceren.”
“Nog een vaststelling: meertalige professionals worden vaak door verschillende bedrijven benaderd, en dan is het moeilijk om de juiste keuze te maken. Bij Bright Plus luisteren we naar hun wensen, zodat we op lange termijn een succesverhaal schrijven. We merken wel dat nieuwe vormen van samenwerken aan populariteit winnen, en dat meertalige professionals vaker op projectbasis of als freelancer aan de slag gaan.”
Ondanks die nieuwe — tijdelijke — contractvormen, blijft bij veel bedrijven het langetermijnverhaal centraal staan. Daarbij tellen volgens Linda niet alleen de vaardigheden van een kandidaat, maar vooral de houding en ingesteldheid. “Hire for attitude, train for skills. Sollicitanten moeten natuurlijk voldoen aan de basisvoorwaarden, maar ik adviseer om te kiezen voor iemand die binnen het bedrijf past en dezelfde visie heeft. Skills kun je later nog aanleren. Elke organisatie heeft z’n eigen producten, dienstverlening, software, … Dus moet je sowieso een kandidaat nog bijscholen.”
“Het draait voor mij om de juiste mindset en de goesting om nieuwe dingen te leren. Dat vraagt de nodige investering van het bedrijf, maar ook van de meertalige professional zelf. Hard werken blijft belangrijk”, besluit Linda.
Wil je meer weten over het assisantberoep? Bestel het boek ‘Goodbye assistant, hello professional?’.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Werken als assistant
Hoe artificiële intelligentie jouw job efficiënter én interessanter maakt
4 min. leestijd
Werken als assistant
Waarom de job van assistants steeds crucialer wordt
3 min. leestijd
Werken als assistant
Vijf redenen waarom het assistantberoep toe is aan herwaardering
2 min. leestijd
Werken als assistant
Een dag in het spoor van hr project consultant Bart
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
event
Kortrijk
event
Brussel
event
Hasselt
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.