Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Zo vind je als freelancer nieuwe opdrachten

Zeker als startende freelancer is het niet zo makkelijk om nieuwe opdrachten te vinden. Wanneer je een tijdje bezig bent, bouw je een netwerk op van klanten en opdrachtgevers. Als zij tevreden zijn, contacteren ze je opnieuw of geven ze je naam door aan andere bedrijven. Zo krijg je veel nieuwe freelance jobs binnen, wat fijn is.

Josefien De Bock

4 min. leestijd

Zo’n netwerk moet je natuurlijk wel opbouwen. Het is niet zo dat de opdrachten binnenstromen vanaf dag één. Mensen vragen mij vaak hoe ik dit aanpak. Ik heb er geen ‘magische formule’ voor. Ik heb het vooral zelf geleerd tijdens mijn carrière als freelancer. Ik deel graag mijn tips, dingen die voor mij goed werken:

Kom uit je comfort zone

Als freelancer moet je over een portie lef en durf beschikken. Je moet bereid zijn om soms het deksel tegen je neus te krijgen. Is er een bedrijf waarvoor je heel graag wil werken, bijvoorbeeld omdat het aanleunt bij je interesses? Trek je stoute schoenen aan en neem contact op met de zaakvoerder, de personeelsverantwoordelijke of iemand anders die er werkt. Laat je interesse en enthousiasme blijken, wie weet is dit het begin van een samenwerking! En wordt het niks, dan hoef je achteraf geen spijt te hebben dat je het niet hebt geprobeerd. Het is ook mogelijk dat het bedrijf jou op dit moment niet kan inschakelen maar misschien op een later moment wel. Met wat geluk houden ze je gegevens bij en komt er een opdracht uit voort. Ik spreek uit ervaring!

Leg een portfolio aan

Om opdrachten binnen te halen, vragen bedrijven vaak naar voorbeelden van je werk. Dat is begrijpelijk: ze willen zeker zijn dat ze met een bekwame freelancer in zee gaan. Leg daarom een portfolio aan met goede voorbeelden van je werk. In mijn geval zijn dat artikels en teksten die ik schreef voor mijn klanten. Ik heb er al heel wat op m’n palmares staan dus ik maakte een selectie van werk waarop ik trots ben. Ik stuur dit altijd door per mail maar je kan je portfolio ook op je website zetten. Dit geeft een goede indruk en het creëert vertrouwen bij geïnteresseerde bedrijven. Een bijkomend voordeel van een ‘ready made’ portfolio is dat het je veel werk bespaart wanneer een bedrijf ernaar vraagt. En we weten allemaal dat tijd kostbaar is hé!

Geloof in de kracht van LinkedIn

Een bedrijf bellen of mailen is de meest persoonlijke manier om in contact te komen. Maar als je nog niet zo lang gestart bent als freelancer, voel je je hier misschien niet zo goed bij. Dan is LinkedIn een uitstekende manier om bedrijven te benaderen waarmee je wil samenwerken. Ik heb de afgelopen jaren geleerd om te vertrouwen op de kracht van LinkedIn om een stevig netwerk uit te bouwen. Dit heeft me al veel leuke opdrachten opgeleverd! Enkele tips:

  • Zorg dat je profiel up-to-date is met voldoende informatie over je ervaring en skills, en ook een goeie profielfoto.
  • Ga op zoek naar andere profielen of bedrijven waarmee je in contact wil komen. Stuur een klein woordje uitleg bij je connectieverzoek. Dit komt persoonlijker over en zo zal de persoon je verzoek makkelijker aanvaarden.
  • Ik reageer vaak op LinkedIn-posts van mijn connecties. Zo pikken hun contacten mijn naam op. Dit levert me nieuwe connecties op en dus mogelijke nieuwe samenwerkingen. Hoe meer mensen je naam kennen, hoe beter!
  • Connecteer met andere freelancers die (ongeveer) hetzelfde doen als jij. Jullie kunnen elkaar tips geven en helpen. Als jij met een vraag of probleem zit, kan je advies vragen aan je freelancer-contacten. Als een van hen geen tijd heeft voor een bepaalde opdracht, kan hij het bovendien doorgeven aan jou of omgekeerd. Ik heb veel freelance copywriters in mijn netwerk en ik heb al samengewerkt met sommige van hen. Ik kan je ten zeerste aanraden om ook te ‘investeren’ in dergelijke connecties!

Breng je familie en vrienden op de hoogte

Naast je professionele netwerk is het belangrijk om je persoonlijke netwerk te informeren over je freelancer activiteiten. Leg aan je familie en vrienden uit wat je doet en waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Zo kunnen ze jouw gegevens doorspelen aan hun kennissen en hieruit kunnen opdrachten voortvloeien. Het is toegestaan om op het volgende familiefeest reclame te maken voor jouw ‘business’!

Wees niet te kieskeurig

Natuurlijk wil je het liefst schrijven over dingen die je liggen. Het is zeker goed om je specialisatie af te bakenen. Maar hou er rekening mee dat het niet altijd 100% jouw ding kan zijn. Schrijven over complexe technische materie: daar pas ik voor omdat ik er niet genoeg over weet en het boeit me niet echt. Maar ik schrijf wel over andere onderwerpen die ik anders niet zelf zou ‘onderzoeken’. Op die manier leer ik bij en dat vind ik leuk. Soms wordt mijn interesse gewekt en ga ik er achteraf zelf over bijleren. Het overkwam me onlangs toen ik voor een magazine een artikel schreef over kunstveilingen. Ik wist hier weinig van maar ik vond het boeiend en leuk om ermee bezig te zijn en ik ben me er nu verder in aan het verdiepen.

Werk met tussenpartijen en platformen

Om nieuwe opdrachten binnen te halen, kan je samenwerken met gespecialiseerde tussenpartijen zoals Bright Plus Outsourcing Solutions, die freelancers ‘koppelen’ aan bedrijven die op zoek zijn naar een bepaald profiel. Het voordeel van zo’n tussenpartij is dat je gebruik kan maken van hun netwerk, waardoor je soms de kans krijgt om voor grote(re) merken te werken. Ze sturen je opsdrachten door en staan in voor de praktische opvolging en de administratie (bv. budgetten afstemmen, feedbackrondes etc). Dat bespaart je als freelancer werk.

Er bestaan daarnaast veel online platformen waarop je je als freelancer kan registreren om opdrachten binnen te halen (al dan niet tegen betaling). Denk aan de My Bright Plus App, waar je aangeeft wanneer en naar welke freelance opdrachten je op zoek bent. Je ontvangt job alerts op maat van jouw skills, beschikbaarheid, regio en tarief en je wordt correct en tijdig betaald. Superhandig!

Hopelijk heb je iets aan mijn tips en helpen ze jou om boeiende nieuwe opdrachten binnen te halen in je carrière als freelancer. Veel succes!

Over de auteur

Josefien De Bock

Josefien De Bock fladdert door het leven als freelance copywriter en content creator. Als Text Fairy tovert ze de mooiste teksten tevoorschijn voor klanten in diverse sectoren. Met veel ervaring, enthousiasme én een vleugje magie! Check it out op www.textfairy.be. Omdat ze maar niet genoeg kan krijgen van schrijven, blogt Josefien bovendien over alles wat haar fascineert en interesseert op www.josieslittlethings.be.

Lees meer van deze auteur