Loading...

4 tips voor geëngageerde medewerkers op je werkvloer

2511 BRI Listicle Header V2
dec 05, 2023 1 min leestijd

Geëngageerde medewerkers zijn zowel het resultaat als het bindmiddel van een sterk welzijnsbeleid. Wanneer mensen zich goed voelen, goed geïnformeerd zijn, hun talent kunnen inzetten en met goesting werken, ontstaat echte betrokkenheid. Ze denken mee, nemen initiatief en bouwen samen met jou aan de toekomst van de organisatie. Niet omdat het moet, maar omdat ze dat oprecht willen. Maar hoe creëer je dat engagement? Het boek ‘High Five for Work-life’ van onze general manager Linda Cappelle bevat een hapklare portie tips.

Tip 1

Maak van engagement een attitude, geen project

Echt engagement krijgt pas betekenis wanneer het ook buiten je organisatie voelbaar is. Je (toekomstige) medewerkers kijken namelijk niet alleen naar je producten of dienstverlening, maar ook naar waar je voor staat. Ze willen deel uitmaken van een groter geheel dat die waarden uitdraagt, een verhaal dat ertoe doet – en eraan bijdragen.

Bij Bright Plus noemen we dat engagement #WeCare. Geen holle hashtag of losstaand project, maar een diepgewortelde mindset die vertrekt vanuit een oprechte zorg voor mensen, binnen én buiten de organisatie. Die toon je niet in grootse campagnes, maar in kleine acties en initiatieven (zie verder) die passen bij je organisatie. Als je acties herkenbaar aansluiten bij je waarden, groeit engagement vanzelf. Dan wordt #WeCare echt iets tastbaars: een cultuur waarin medewerkers niet alleen trots zijn op hun job, maar ook op wat hun organisatie bijdraagt aan de wereld.

2511 BRI Listicle Geengageerd Banners2

Tip 2

Beschouw ESG als een kompas, geen checklist


ESG (Environmental, Social, Governance) is een raamwerk waarmee bedrijven hun invloed op het milieu, maatschappelijke impact en procedures rond goed bestuur in kaart brengen. Het is niet zomaar een checklist, maar een kompas dat richting geeft aan de manier waarop jij aan duurzaam ondernemen wilt doen.

En dat kompas geldt voor iedereen in je organisatie. Want echte impact ontstaat pas wanneer ESG geen PR-verhaal is, maar een gedeelde verantwoordelijkheid die verankerd zit in je cultuur. Zo bouw je op een geloofwaardige manier aan een werkplek die goed is voor de mens en de planeet. Onthoud daarbij dat ook kleine acties groots kunnen zijn:

 

  • Environmental: milieuvriendelijk papier en handzeep, fietsleasing, digitaal ondertekenen in plaats van printen, zwerfvuil opruimen tijdens de lunchpauze …
  • Social: vrijwilligerswerk, projecten voor gelijke kansen, een wafelverkoop voor het goede doel … (zolang het maar past bij je bedrijf).
  • Governance: neem je standpunten rond ethisch handelen, transparantie en diversiteit op in een code of conduct, maar onthoud dat echte verandering start in de praktijk – denk maar aan inclusieve communicatie, bewustwording rond generatiedenken etc. (zie verder).

Tip 3

Laat engagement bottom-up groeien


Echt engagement laat zich niet opleggen van bovenaf; het moet ingebed zijn in het DNA van je organisatie. Dat start met betrokkenheid: wanneer medewerkers voelen dat ze zelf kunnen meedenken, kiezen en handelen, ontstaat er eigenaarschap, motivatie en oprecht enthousiasme. Geef hen dus ruimte om ideeën te delen en acties te bedenken die bij hen passen en hen raken: van een vrijwilligersdag tot een duurzaamheidsproject. Werk daarbij met ambassadeurs uit verschillende teams: zij kennen je organisatie en zorgen dat initiatieven breed gedragen worden.

Moedig je medewerkers ook aan om hun inzet te delen – intern én extern. Zo wordt een mooi project méér dan een PR-post op je bedrijfspagina: als je medewerkers zelf tonen wat ze doen (en vooral waarom), dan maak je je organisatie herkenbaar, menselijk en geloofwaardig. Misschien inspireer je wel anderen om mee te doen?

2511 BRI Listicle Geengageerd Banners

Tip 4

Verbind over verschillen heen


Echt engagement bloeit in een cultuur van gelijkwaardigheid en respect. Vandaag werken er bijvoorbeeld meer generaties samen dan ooit: babyboomers, Gen X, Y (millennials) en Z – elk met hun eigen kijk op werk, communicatie en samenwerking. Die diversiteit is een rijkdom, maar vraagt ook om bewustwording. Want waar verschillen samenkomen, loeren misverstanden en uitsluiting al snel om de hoek. Volgens ons eigen onderzoek voelt maar liefst een op de vijf werknemers  zich uitgesloten op basis van leeftijd.

Door hokjesdenken te doorbreken, maak je ruimte voor verbinding. Sensibiliseer over onbewuste vooroordelen, creëer een inclusieve bedrijfscultuur (groeikansen voor iedereen, taalgebruik, beeldvorming …) en organiseer gesprekken waarin collega’s elkaar écht leren kennen. Ga in je sollicitatiegesprekken bewust op zoek naar talent met uiteenlopende kenmerken, kennis en achtergronden, en stimuleer wederzijds mentorschap tussen jong en oud. Zo verdwijnt de ‘wij versus zij’-reflex en groeit er een organisatie waar iedereen zich gezien, gewaardeerd en betrokken voelt – een gezonde basis voor duurzaam engagement.

Geëngageerde medewerkers zijn dus het kloppende hart van je organisatie. Het begint bij mensen die zich gezien voelen, die zich herkennen in je bedrijfswaarden en die zin hebben om iets terug te geven aan de maatschappij. Zij maken het verschil tussen een bedrijf dat draait, en een bedrijf dat bloeit.

Loading...

Related articles

Meer artikelen over dit topic

Placeholder
Placeholder
Placeholder
Loading...

Trainingen en events

Schrijf je snel in voor onze volgende training