Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Met deze 8 tips en tricks overwin jij snel je telefoonangst

Een collega vraagt je om iemand te bellen en jouw stressniveau schiet meteen de hoogte in. Je hart gaat tekeer. Om nog te zwijgen over de trillingen in je stem. Het liefst wil jij dat telefoontje zo lang mogelijk uitstellen of vervangen door een e-mail. Ook zo’n last van belangst?

Bright Plus

3 min. leestijd

Met deze tips en tricks kruip jij niet langer onder je bureaustoel wanneer de telefoon rinkelt, maar kan jij je telefoonangst snel overwinnen.

Waar komt jouw belangst vandaan?

Stel jij telefoongesprekken altijd uit of probeer jij elke conversatie te voeren via e-mail of berichtjes? Dan heb jij mogelijks net als zoveel andere professionals belangst. Die fobie voor telefoneren kan heel wat oorzaken hebben. Misschien had je ooit een onaangename belervaring of kampte je met een spraakstoornis.

Toch heeft belangst vaak een algemene verklaring: de beperkingen van het medium en de angst voor het onbekende. Wanneer je face-to-face communiceert, spelen onze gebaren, lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen een grote rol. Aan de telefoon ben je echter beperkt tot een stem. Dat kan voor heel wat druk zorgen: zal de ander je wel verstaan? Zal je boodschap wel juist overkomen? Gaan er geen ongemakkelijke stiltes vallen?

Daar komt nog bij dat je tijdens een telefoongesprek geconfronteerd wordt met het onbekende. Je weet niet altijd wie de telefoon zal opnemen en of de persoon die je wil bellen beschikbaar is.

Gedaan met die belangst

Als je weet dat belangst een simpele verklaring heeft, is het een stuk eenvoudiger om dat probleem concreet aan te pakken.

Er wordt steeds minder gebeld. We sturen sneller berichten via Whatsapp, Messenger of sms. En we kunnen nu ook communiceren via verschillende sociale media. Dit was 70 jaar geleden absoluut niet het geval. Weet jij van jezelf dat je last hebt van telefoonangst? Zet je dan over deze sociale angst met deze tips, zowel voor en tijdens het bellen.

Voor het bellen

1. Adem

Het klinkt heel simpel, maar de eerste stap bij het aanpakken van elke vorm van angst is diep ademhalen. Dat lukt bijvoorbeeld aan de hand van de tactische ademhalingstechniek, een techniek die zelfs wordt toegepast in het leger.

2. Bereid je gesprek voor

Schrijf wat je wil vertellen aan de telefoon neer op papier, zodat je tijdens het bellen een houvast hebt waar je steeds naar terug kan grijpen. Schrijf je introductie volledig uit, en vul daarna aan met steekwoorden.

Een voorbeeld: ’Goedemiddag. Mijn naam is x. Ik bel je, omdat ik vorige week reageerde op een vacature van uw organisatie en ik graag wilde informeren of u mijn cv goed ontvangen hebt.’

Bestaat de kans dat je bepaalde gegevens moet doorgeven aan de telefoon? Houdt deze dan bij de hand. Zo krijg jij geen vervelend gevoel als je die nog snel moet gaan zoeken tijdens het telefoongesprek.

3. Oefen luidop

Ben je heel zenuwachtig voor je telefoontje? Spreek dan je introductie al een keer luidop uit. Wanneer je al geoefend hebt, zal het ongetwijfeld heel wat vlotter gaan.

4. Bel iemand anders

Bel vlak voor een stresserend telefoongesprek even met iemand waarbij jij je 100% comfortabel voelt. Door eerst een stressvrij telefoongesprek te voeren, wordt het deel van je hersenen dat bellen met stress associeert gesust.

5. Oefen

Stel jezelf een duidelijk oefentarget voorop. Neem jezelf voor om elke dag minstens één telefoongesprek te voeren. Heb je niet echt een boodschap? Bel dan gewoon naar een winkel en vraag naar de openingsuren. Of je mag ons ook steeds even bellen, en polsen naar onze openstaande vacatures. Oefening baart kunst. Door regelmatig te bellen, wordt de drempel kleiner en raak je snel van je belangst af.

Tijdens het bellen

1. Wandel rond en gesticuleer

Bel op luidspreker of met earphones zodat je tijdens het telefoneren kan wandelen en je handen kan gebruiken om gebaren te maken. Door lichaamstaal te gebruiken – ook al kan de persoon aan de andere kant dat niet zien – voelt telefoneren meer als een vorm van face-to-face converseren en beperk jij jezelf niet in je communicatietechnieken.

Zo kan je lichaam ook beter ontspannen en gaat telefoneren met minder stress gepaard.

2. Glimlach

Onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke magazine Psychological Science1 toont aan dat glimlachen in stressvolle situaties – zelfs als het niet helemaal gemeend is – je hartslag en je stressniveau helpt te verminderen. Bovendien klink je door te glimlachen ook warmer aan de telefoon.

3. Telefoneer in de spiegel

Eén van de zaken die telefoneren zo ongemakkelijk kan maken, is dat je in de verte staart en geen focuspunt hebt terwijl je aan het praten bent. Door naar jezelf te kijken in de spiegel, misleid je je hersenen en krijg je het gevoel dat je toch tegen iemand aan het praten bent.

 Voilà, nu is het aan jou. Pak die telefoon en start met je belangst te overwinnen! Veel succes!

 

[1] Kraft, T.L. & 1Pressman, S.D. (2012).  Grin and bear it: The influence of manipulated positive facial expression on the stress response. Psychological Science, 23, 1372-1378.

Events en trainingen op de agenda

event

Opendeurdag Bright Young Grads | Roeselare

Roeselare

app.event.read_more