Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Solliciteren? Met deze 5 out-of-the-box ideeën val jij echt op!

De ene sollicitatiebrief na de andere vliegt bij jou de deur uit, maar je kandidatuur wordt zelden weerhouden. Nochtans ben jij dé geknipte persoon voor de job en voldoe je aan bijna alle aspecten van de vacature. Als je bedenkt dat recruiters gemiddeld maar zes seconden naar je cv kijken, is meteen opvallen dus de boodschap.

Bright Plus

2 min. leestijd

Met deze 5 creatieve ideeën springt jouw sollicitatie voortaan wél in het oog.

1. Neem het maar van hen aan

Anno 2020 is solliciteren een vaardigheid op zich. In digitale tijden valt zelfs een interactief cv niet altijd meer op. Je concurrenten zijn immers net zo gedreven om zichzelf van hun beste, meest unieke kant te tonen. Maar wat als mensen uit jouw omgeving jou zouden aanraden voor de job?

In plaats van doelloos te scrollen, kan jij je sociale media ook nuttig inzetten voor je sollicitatie. Creëer een account waarop al je online contacten kunnen vertellen waarom jij de ultieme medewerker bent en bouw zo een campagne uit die geen enkele recruiter nog kan negeren.

2. De liefde van de recruiter gaat door de maag

Heb jij ooit al iemand gekend die een doosje pralines of ander lekkers recht in de prullenmand kiepert? Die gedachte spoorde ook sollicitant Rob Jervis aan om zijn cv om te toveren in een doosje chocolaatjes. Een idee om van te smullen.

 Samuel Profeta zette dan weer de kat bij de melk met een cv op een kartonnen drinkbus.

3. Hello, Google!

Het is al lang geen geheim meer dat recruiters sollicitanten opzoeken op het internet. Die wetenschap kan je als werkzoekende ook in je voordeel draaien, en wel met de aankoop van een Google Ad.

Door een eigen website, blog of sollicitatieaccount te koppelen aan zo’n advertentie, is dat het eerste wat je werkgever-in-spe te zien krijgt wanneer die op zoek gaat naar jouw publieke geheimen.

4. Hier brandt de lamp

Van een motivatiebrief op een bierviltje tot een cv in lego en zelfs een heus billboard langs de kant van de weg: je kan het je zo gek niet bedenken of iemand heeft het al geprobeerd. De terugkerende boodschap? Hier brandt de lamp! En ook dat spreekwoord kan jouw redding zijn.

Weet je nog hoe je in de les plastische opvoeding op school een doos maakte waarbij een lampje automatisch aanging als je het deksel opende? Wel, geen betere manier om je recruiter te laten weten waar de lamp brandt dan door ze effectief mee te sturen met je sollicitatie.

Andere knip-en-plak ideeën die zeker de aandacht trekken? Een interactieve sollicitatievideo, een ‘anonieme’ brief met uitgeknipte letters of een stripverhaal met al jouw professionele avonturen.

5. Work hard, play hard

De reden waarom recruiters zo snel over je cv gaan, is natuurlijk de enorme werkdruk en de gigantische stapel aan sollicitaties die ze moeten doornemen. Maar wie hard werkt, heeft zo nu en dan ook wat ontspanning nodig, toch? Met een cv in spelvorm zoals een kruiswoordraadsel of een woordzoeker bied je een overwerkte recruiter wat afleiding én trek je tegelijkertijd de aandacht.

Wil jij meteen je kans wagen met één van deze ideeën? Vind een vacature die echt bij je past via https://www.brightplus.be/nl/vind-een-job.