Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Constructief omgaan met negatieve kritiek

Kritiek krijgen is nooit makkelijk, vooral als het op een vernietigende manier gebracht wordt. Hoe ga je daar op een professionele manier mee om?

Bright Plus

2 min. leestijd

Hoe hou je je zelfvertrouwen en het vertrouwen van anderen in stand?

  1. Ga niet in de verdediging of erger nog, in de tegenaanval. Luister eerst naar wat je te horen krijgt, neem desnoods een kleine pauze wanneer je boosheid of verontwaardiging voelt opkomen. Vermijd op deze manier escalatie en conflict.
     
  2. Blokkeer ook niet naar aanleiding van een al dan niet terechte afbrekende beoordeling. Jezelf volledig afsluiten is een afweermechanisme, dat je niet verder zal helpen en eveneens een slechte sfeer schept op kantoor. Probeer niet halsstarrig gelijk te krijgen.
     
  3. Feedback verwerken kan je aanleren. Wees je bewust van de manier waarop jij meestal reageert. Schiet je in het defensief of sluit je jezelf koppig af in hardnekkige boosheid? Dit van jezelf weten, zal je verder helpen om de volgende keer beter te reageren, als het fout gaat.
     
  4. Vat commentaar niet persoonlijk op, hoe moeilijk dat ook is. Er wordt iets gezegd over jouw werk of project, niet over jou als persoon. Gebeurt dat toch, lees dan verder hoe je daar constructief mee om kunt gaan.
     
  5. Aanvaard op een objectieve manier wat fout ging en schud elke vorm van onterechte beoordeling, overdrijving of verbale agressie van je af. Beeld je een soort slagboom in, waarbij je het ene wel binnenlaat en het andere niet.
     
  6. Besef dat negatieve feedback geven niet makkelijk is en dat sommige mensen dat niet goed kunnen. Wie heel scherpzinnig is ingesteld, heeft soms een veel te directe manier om zijn mening te uiten. Dat zegt meer over die persoon dan over jou. Heb dus mededogen voor jouw kritiekgever. Begrijp de zorg van de ander.
     
  7. Scheid de boodschap van de boodschapper. Sommige opmerkingen zijn nergens op gebaseerd en komen voort uit misplaatste jaloezie of gezag- en machtspelletjes.
     
  8. Focus op positieve feedback, die je verder helpt in wat je doet. Dat is anders dan ‘evaluatieve’ feedback, waarbij je beoordeeld wordt zonder enige vorm van uitleg.
     
  9. Hou voor ogen dat je van feedback altijd iets nuttigs kan leren. Stel dus geïnteresseerde vragen, toon begrip en zoek samen naar een oplossing om fouten recht te zetten. Hierdoor zal je respect krijgen en kan het vertrouwen in jouw capaciteiten weer groeien.
     
  10. Vraag minstens één punt van verbetering. Als je geen opbouwende terugkoppeling krijgt, vraag er dan om, het kan alleen maar op prijs gesteld worden.. Deze constructieve houding zal zeker op prijs gesteld worden.
     
  11. Experimenteer; het is vast de laatste keer niet dat dit je overkomt... Analyseer wat goed en fout ging, en probeer het volgende keer vol goede moed opnieuw.