Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Bright Plus start project voor slechthorenden

Het is niet omdat je niet of minder goed hoort, dat die ene droomjob voor jou niet zou zijn weggelegd. Die groep van slechthorenden in de beroepsbevolking is groter dan je zou denken. Ellen Bral van Bright Plus stampte een project uit de grond om die groep kansen te geven. “We willen echt iets in gang zetten.”

Jobat Go for Happy

3 min. leestijd

Bright Plus omschrijft zich als een HR-partner. “En dat op diverse vlakken”, stelt Ellen Bral, district manager bij Bright Plus. “Enerzijds helpen we werkgevers die op zoek zijn naar talent. Anderzijds zijn we ook een partner voor de kandidaat die op zoek is naar een job of zich wil bijscholen”, stelt ze.

Ellen werkt al enkele jaren bij Bright Plus en heeft de markt zien evolueren. “Vandaag is de kandidaat leading. Vroeger bezorgde een werkgever-klant ons een aantal criteria waar de gewenste kandidaat aan moest voldoen. Vandaag is zo’n aanpak minder evident en gaan we met onze klanten in dialoog”, stelt ze. We adviseren hen over de juiste rekruteringsaanpak en stellen hun vaak te hoge verwachtingen bij naar de realiteit van de arbeidsmarkt, en meer concreet de krapte in het aanbod aan kandidaten. “Als we in ons land naar een werkzaamheidsgraad van 80 procent willen gaan, en dus 80 procent van de actieve bevolking aan een baan willen helpen, dan hebben we 600.000 mensen extra nodig. Maar iets meer dan de helft daarvan zijn niet werkloos volgens de klassieke criteria daarvan. We zullen dus een nieuwe arbeidsreserve moeten aanspreken.”

Doelgroep van 100.000

Die nieuwe arbeidsreserve situeert zich bij een grote en diverse groep van mensen met (op het eerste zicht) enige afstand tot de arbeidsmarkt. Denk aan mensen die langdurig ziek zijn omwille van psychologische redenen (zoals burn-out) of fysieke klachten (zoals chronische en hardnekkige rugpijn). Ook slechtzienden en slechthorenden hebben het vaak veel moeilijker om hun plaats op de arbeidsmarkt te vinden. “We willen ook voor deze mensen een partner zijn”, oppert Ellen.

Daarom startte Bright Plus onder elan van RGF Staffing, de groep waar we deel van uitmaken, het project “Hear2Work” op samen met Cochlear, marktleider in implanteerbare hooroplossingen.

De keuze voor deze doelgroep is het resultaat van een business case die Ellen Bral uitwerkte rond social responsibility én het feit dat binnen onze organisatie een aantal mensen werken met een auditieve uitdaging.

Overigens een grotere doelgroep dan sommigen zouden denken. “We beschikken jammer genoeg niet over exacte cijfers voor België. Als we echter Nederlands onderzoek extrapoleren naar ons land, spreken we over een beroepsbevolking van ruim 100.000 mensen”, vertelt ze.

We kijken samen waar de persoon in kwestie naar op zoek is en welke begeleiding of training ze eventueel nodig hebben voordat we de stap zetten naar onze klanten.

Blijven groeien

RGF Staffing heeft ervoor gekozen om te werken met een projectteam dat zich inzet om voor elke kandidaat op maat te kunnen werken. “We kijken samen waar de persoon in kwestie naar op zoek is en welke begeleiding of training ze eventueel nodig hebben voordat we de stap zetten naar onze klanten. Ook tijdens de tewerkstelling blijven we nauw opvolgen hoe beide partijen zich voelen.

Cochlear is hierin onze eerste referral partner. Dit wil zeggen dat wij slechthorenden die extra medische noden hebben naar hun netwerk van specialisten en audiologen kunnen doorverwijzen. Zij leggen via hun netwerk dan weer de link naar ons wanneer iemand klaar is om te solliciteren.

Uiteraard kijken we uit naar verdere samenwerkingen met organisaties die een meerwaarde zijn voor het project en vice versa.

Het project is nog maar net gestart, al geven ze bij Bright Plus aan om deze zomer toch al een tiental kandidaten, extern of binnen hun eigen organisatie, aan een job te helpen. Dit initiatief rond inclusie moet en kan nog verder groeien. “En we zullen op termijn onze focus verbreden naar andere doelgroepen” klinkt het. “We willen echt iets in gang zetten.”

Over de auteur

Jobat Go for Happy

Voel jij je helemaal gelukkig op de werkvloer? Fijn! Maar hoe zorg je ervoor dat het zo blijft? Toch niet zo happy at work? Dan is het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Of je nu een young graduate bent of al heel wat jaren op teller hebt, Go for happy Magazine helpt je op weg met inspirerende artikels over well-being, hybride werken, modern leiderschap, teamwork en (interne) mobiliteit. En dat allemaal met maar één doel: jouw werkgeluk vergroten.

Lees meer van deze auteur

Events en trainingen op de agenda

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 8 mei
app.event.read_more

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 15 mei
app.event.read_more