Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Je specialiseren als assistant? In deze vakdomeinen kan je terecht

Waar assistants vroeger vooral ondersteunende taken op zich namen, duiken ze vandaag steeds vaker op als specialisten in verschillende vakdomeinen. Ze zijn niet langer louter uitvoerders, maar vervullen een centrale rol in het team en groeien mee met de doelstellingen van het bedrijf.

Bright Plus

3 min. leestijd

Zet de functietitel ‘assistant’ die expertise nog wel voldoende in de verf? Is ‘meertalige professional’ misschien een betere term? Dat is het uitgangspunt van ons boek ‘Goodbye assistant, hello professional?’, waarin we de evolutie en toekomst van het beroep analyseren en in gesprek gaan met ervaringsdeskundigen. In dit artikel ontdek je in welke domeinen deze professionals zich zoal kunnen specialiseren.

1. Management support

Binnen management support is een assistant de rechterhand van de leidinggevende(n) — en dus een spilfiguur binnen het management en het bedrijf op zich. Deze profielen combineren een brede vakkennis met een uitgesproken maturiteit, professionalisme en verantwoordelijkheidszin. Ze hebben dan ook een uitgebreid takenpakket. Denk maar aan de interne communicatie verzorgen, projecten van a tot z opvolgen en events, seminaries of zakenreizen organiseren.

Benieuwd? Nadine, executive assistant van de general manager van Hilti Benelux, vertelt meer over deze functie. Ontdek haar verhaal.

2. Administratie en office

Medewerkers binnen het vakdomein administratie en office zien erop toe dat iedereen binnen hun team efficiënt kan werken en dat alles vlot verloopt achter de schermen. Onthaal, administratie, facturatie en voorraadbeheer zijn maar enkele van hun verantwoordelijkheden. In sommige organisaties ondersteunen ze ook het kantoor- of wagenparkbeheer (office en fleet management). De taken zijn heel uiteenlopend en elke dag is anders. Wie kiest voor een functie in administratie en office moet sociaal en flexibel zijn, en nauwkeurig kunnen werken.

3. Human resources

De hr-afdeling van een bedrijf zorgt ervoor dat medewerkers tevreden zijn en kunnen groeien. Je kan je specialiseren in verschillende aspecten van human resources — payroll, compensation & benefits, rekrutering, onboarding, learning & development, talentmanagement of welzijn op het werk. Waar je voorkeur ook naartoe gaat: empathie, discretie en nauwkeurigheid zijn een must binnen human resources.

4. Marketing

Gemotiveerde meertalige professionals kunnen ook bijdragen aan een impactvolle marketingstrategie. Events organiseren, content creëren, campagnes bedenken en opvolgen, sociale media beheren, digitale transformaties faciliteren, … Er zijn veel mogelijkheden binnen marketing, maar het takenpakket bestaat bijna altijd uit een combinatie van ondersteunende, strategische en creatieve opdrachten. Het is dan ook belangrijk dat je vlot overtuigende teksten kan schrijven, een sterk analytisch vermogen hebt en creatief bent.

5. Logistiek en aankoop

Ook meertalige professionals binnen de logistiek hebben een gevarieerde job met veel verantwoordelijkheid. Want tijdens het hele proces van aankoop, levering, opslag of verzending staan zij in voor een vlot verloop, de opvolging van de nodige administratie en duurzame contacten met de leveranciers. Dit vakdomein is een prima keuze als je een krak bent met cijfers en een job zoekt waarin je volop kan plannen en coördineren. De belangrijkste skills? Snel en proactief problemen oplossen, goed omgaan met stress, vlot onderhandelen en communiceren, nauwkeurig werken en assertief ondernemen.

Binnen het legal team ondersteunen meertalige professionals advocaten en notarissen om dossiers vlekkeloos af te handelen. Ze houden zich bijvoorbeeld bezig met opzoekwerk en administratieve taken, zoals aktes verwerken, dossiers opstellen en facturen opmaken. Deze professionals combineren hun coördinerende rol met een sterk juridisch inzicht en vormen zo een belangrijke link tussen de advocaten en hun cliënten.

7. Sales en customer service

Als aanspreekpunt voor klanten streven meertalige talenten in het vakdomein sales en customer service naar een optimale dienstverlening en hoge klanttevredenheid. Zo staan ze in voor onder meer aanbestedingen, calculaties, offertes, bestelbonnen, analyses, presentaties, enzovoort. Samen met het team dragen ze bij tot schitterende salesresultaten en tevreden klanten. Uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden zijn onmisbaar binnen sales en customer service, net als een sterk probleemoplossend vermogen en priority management.

Van assistant naar meertalig professional

Het is duidelijk: als assistant kan je je specialiseren in een vakdomein dat jou op het lijf geschreven is, waarin je jouw sterktes en interesses kan uitspelen. Om die kwaliteit en gedrevenheid te benadrukken, hebben sommige organisaties de term ‘assistant’ al vervangen door ‘coördinator’, ‘officer’ of ‘specialist’. Ook bij Bright Plus zochten we een nieuwe naam. We vroegen medewerkers, werkgevers en hogeschooldocenten naar hun ervaringen en visie, en kwamen uiteindelijk uit bij de verzamelnaam ‘meertalige professional’.

Wil je er meer over weten? Ons boek ‘Goodbye assistant, hello professional?’ biedt een brede kijk op de evolutie van de assistantfunctie en de toekomst van meertalige professionals. Bestel jouw exemplaar.

Events en trainingen op de agenda

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 8 mei
app.event.read_more

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 15 mei
app.event.read_more