Loading...

Bewust communiceren als deel van je DNA

Header Linda Cappelle
dec 06, 2023 1 min leestijd

In elke organisatie waar welzijn op de voorgrond staat, is communicatie het kloppend hart. Zonder hartslag immers geen leven, zonder communicatie geen welzijn op het werk. Maar in een wereld waarin we bedolven worden onder informatie en we altijd en overal met elkaar geconnecteerd zijn, alleen al via dat toestelletje in onze zak, is de uitdaging niet om méér te communiceren, maar wel om dat bewuster te doen. Om zo van open, transparante en authentieke communicatie een deel van je DNA te maken.

Verbinding en betrokkenheid als resultaat


Sterke communicatie begint voor mij altijd met de juiste intentie. Waarom wil ik iets delen? Wat hoop ik dat mensen eruit meenemen? En hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn boodschap ook echt landt? Te vaak zenden we gewoon boodschappen uit, zonder na te denken over de ontvanger. Communicatie is nochtans geen eenrichtingsverkeer. Goede communicatielijnen in een organisatie lopen in alle richtingen: van boven naar beneden, van beneden naar boven en kriskras door elkaar.

Communicatie gaat dan ook om meer dan informeren alleen. Mensen willen weten waar ze naartoe werken, waarom beslissingen genomen worden en hoe hun bijdrage daarin past. Als ze die helderheid krijgen, gaan alle neuzen in dezelfde richting staan en zijn je medewerkers gemotiveerd om samen aan het grotere doel te werken. Nog beter wordt het als transparante en open communicatie voor jezelf en de mensen in je organisatie de normaalste zaak ter wereld wordt. 

Geef het juiste voorbeeld


Een sterke communicatiecultuur ontstaat niet vanzelf. Het vraagt aandacht, oefening en vooral: voorbeeldgedrag. Hoe ik als leidinggevende communiceer, heeft impact op hoe mijn team dat doet. Als ik open ben, durven anderen dat ook te zijn. Als ik helder ben over beslissingen, groeit het vertrouwen bij mijn medewerkers. En als ik luister – écht actief luister – moedigt dat medewerkers aan om hun ideeën, vragen en zelfs feedback te delen. Dat creëert een omgeving waarin mensen zich veilig voelen om hun stem te laten horen.

Die omgeving zou niet als een bedreiging mogen voelen. Het is net een kans om te groeien. Voor hen, maar evengoed voor mij en voor de organisatie in z’n geheel.
Elke gedeelde zorg, elk idee en elke kritische vraag geeft inzicht in wat er leeft op de werkvloer. Je ontdekt wat er goed loopt, waar er spanning zit, welke processen frictie veroorzaken of welke mooie kansen nog onbenut zijn. Zo bouw je samen aan vooruitgang, stap voor stap.

 

Een paar simpele taalregels


Een open communicatiecultuur bouw je tot slot niet met grootse speeches vol dure managementtermen. Zeg wat je te zeggen hebt, zonder omwegen. Wees eerlijk, ook als het nieuws niet goed is of je alleen maar kan zeggen dat je het zelf ook nog niet weet. Praat steeds in de wij-vorm – niet alleen bij winst, maar ook in moeilijkere tijden – en last but definitely not least: spreek de taal van je mensen, zodat iedereen de boodschap begrijpt. 

Tegelijk is communicatie ook een kwestie van balans. Denk vooraf goed na over wat je precies wil vertellen, aan wie en waarom. Maak daarbij ook bewuste keuzes over wat je niét communiceert. Mensen worden dagelijks overspoeld met informatie, waardoor de essentie soms verloren gaat. Door helder te prioriteren en je kernboodschap scherp te houden, voorkom je dat belangrijke punten ondergesneeuwd raken. Goede communicatie is dus niet alleen open en eerlijk, maar ook doordacht en gefocust.

Vergeet ook niet: communicatie vraagt soms tijd, ook in een wereld waarin alles sneller lijkt te moeten gaan. Tijd om na te denken, om te luisteren, om de boodschap even te laten bezinken. Wat voor mij als leidinggevende soms al weken duidelijk is, kan voor mijn collega’s nieuw zijn. Geef mensen dus de ruimte om te reageren, vragen te stellen, mee te denken. Dat lukt als we als leidinggevenden tonen dat we dat ook oprecht waarderen. Dat de deur, letterlijk en figuurlijk, openstaat. Dat transparant communiceren ook echt in onze organisatie verankerd zit. Als je dit samen goed doet, verdient dat gewoon een high five – voor duidelijkheid, voor vertrouwen, en voor elkaar.

 

 

Warme groet,

Linda Cappelle

 

Loading...

Related articles

Meer artikelen over dit topic

Placeholder
Placeholder
Placeholder
Loading...

Trainingen en events

Schrijf je snel in voor onze volgende training