Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Een job als marketeer, iets voor jou?

Zijn creativiteit, sterke communicatieskills, digitale knowhow en een commercieel inzicht zaken waar jij mee pronkt op je cv? Dan lijkt een functie in marketing jou op het lijf geschreven. Maar wat houdt een job als marketeer juist in? Welke vaardigheden zijn essentieel? En wat staat er op de loonbrief van zo’n marketingmedewerker?

Bright Plus

3 min. leestijd

Wat houdt een job als marketeer in?

Een product of dienst kan nog zo goed zijn, maar het wordt pas een succes als het ook juist in de markt wordt gezet. Dat maakt de job van marketing officer zo uitdagend. Het is een functie waarin je zakelijke kennis en je creatieve brein moeten samensmelten om een veelzijdig takenpakket met veel verantwoordelijkheid tot een goed einde te brengen.

Concrete taken die je voor je rekening zal nemen, zijn:

  • de analyse, rapportering en monitoring van marktonderzoek, concurrentie-informatie, klantengegevens, campagneresultaten…;
  • het organiseren van opendeurdagen, beursdeelnames, congressen, bedrijfsevenementen…;
  • de copywriting en het uitwerken van o.a. (e-)mailings, (e-)nieuwsbrieven, brochures, de website en online campagnes. Ze staan in voor de creatie en opvolging van on- en offline campagnes;
  • de planning, monitoring en optimalisatie van de sociale media van de organisatie;
  • het onderhouden van contacten met grafische bureaus, advertising en PR agencies en mediahuizen.

Wat moet je kunnen als marketeer?

Met een goede dosis motivatie en een flexibele mindset kan je heel veel vaardigheden aanleren, zelfs on the job. Maar het blijft natuurlijk interessant om te weten op welke skills jij je best kan focussen.

Skills die jij voor deze functie goed zal kunnen gebruiken, zijn:

  • creativiteit
  • sterke communicatieskills
  • een vlotte pen
  • analytisch denkvermogen
  • digitale knowhow

De juiste opleiding?

Creativiteit komt van binnenuit, maar zelfs de meest geniale breinen hebben baat bij een weldoordachte opleiding. Zo’n studie kan je namelijk klaarstoomt om al die hersenspinsels ook op een commercieel en zakelijk interessante manier tot hun recht te laten komen. Daarom kunnen we alleen maar toejuichen dat het aanbod aan gespecialiseerde opleidingen vandaag zo uitgebreid is.

Studies die goed aansluiten bij het takenpakket en de vaardigheden van een marketeer zijn:

  • Bachelor Bedrijfsbeheer, optie Marketing
  • Bachelor Business Management (International Business / Marketing)
  • Bachelor Communicatiemanagement
  • Bachelor Organisatie en Management / Business & Languages
  • Bachelor Eventmanagement
  • Master in de Communicatiewetenschappen 
  • Postgraduaat Digital Marketing
  • Postgraduaat Content Marketing

Doorgroeien, een mogelijkheid?

Heel wat mensen zijn in een job vooral op zoek naar een functie die ze graag doen, een organisatie waar ze zich goed voelen en een plek waar ze kunnen groeien. Als marketingmedewerker is dat laatste een garantie. Groeien kan binnen deze functie zowel horizontaal als verticaal.

Zo kan je enerzijds binnen je functie je takenpakket verruimen, meer verantwoordelijkheid krijgen, je vaardigheden verder ontwikkelen of nieuwe skills vergaren. Je kan je binnen heel wat specialisaties verdiepen zoals digital marketing, content marketing of sociale media. Anderzijds kan een job in marketing ook een springplank zijn naar een andere, hogere functie of zelfs een job als leidinggevende.

Wat verdien je binnen marketing?

Als marketeer ben je een veel gezocht profiel. Dat betekent dat je meestal kan rekenen op een zeer aantrekkelijk loonpakket. Dat pakket bestaat bovendien niet alleen uit het bedrag dat op het einde van de maand op je bankrekening wordt gestort. Je loon als marketingmedewerker wordt vaak aangevuld met een aantrekkelijk en gevarieerd pakket aan extralegale voordelen.

Daarnaast is je loon ook afhankelijk van bepaalde factoren, zoals je anciënniteit, de regio van tewerkstelling, de sector waarin je werkt, je opleidingsniveau, je ervaring… Om te weten te komen wat realistische loonverwachtingen zijn voor een job in marketing, kan je de salaristool van Bright Plus raadplegen.

Gebeten door marketing en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Neem een kijkje tussen onze openstaande jobs.

Events en trainingen op de agenda

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 8 mei
app.event.read_more

event

Opendeurdag studenten | Bright Plus Hasselt 15 mei
app.event.read_more