Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Een job in customer service: iets voor jou?

Kan jij op je cv uitpakken met eigenschappen zoals ‘klantvriendelijk’ en ‘communicatief’? Dan ben je vermoedelijk gemaakt voor een job in customer service. Maar wat houdt die functie precies in? Wat verdien je als klantendienstmedewerker? En welke skills moet je beheersen om te kunnen groeien in de functie?

Bright Plus

2 min. leestijd

Wat houdt de job in?

De naam zegt het natuurlijk zelf: in customer service staat de klant centraal. Dat jij het aanspreekpunt bent voor die klant, maakt van je functie een job met veel verantwoordelijkheid. Bovendien is elke klant en dus ook elke dag anders en is veelzijdigheid een sleutelwoord in je job.

Een greep uit dat gevarieerde takenpakket:

  • Meebouwen aan de klantenopvolging en -binding binnen de commerciële afdeling;
  • Het aanspreekpunt zijn voor klanten. Het kanaliseren van vragen, behandelen van klachten en doorspelen van (product)informatie;
  • Het proactief opvolgen van de on- en offline contacten.

Wat moet je kunnen?

Het spreekt voor zich dat je als klantendienstmedewerker vriendelijk en behulpzaam moet zijn. Maar dat zijn maar twee van de vele vaardigheden die je in een veelzijdige functie als deze kan gebruiken én ontwikkelen.

Skills die jij voor deze functie goed zal kunnen gebruiken, zijn…

  • Actief kunnen luisteren
  • Commercieel inzicht
  • Klantgerichtheid
  • Priority management
  • Analytisch denkvermogen
  • Sterk zijn met cijfers
  • Goede communicatieskills
  • Talenkennis

De juiste opleiding?

Steeds meer gespecialiseerde opleidingen bieden een uitgebreide waaier aan leerrijke vakken, maar laten ook de ruimte om een brede kennis op te doen of je net te specialiseren in een vakdomein.  

Studies die goed aansluiten bij het takenpakket en de nodige vaardigheden zijn…

  • Professionele Bachelor Bedrijfsmanagement
  • Professionele Bachelor Communicatiemanagement
  • Professionele Bachelor Organisatie & Management / Business & Languages
  • Professionele Bachelor KMO Management
  • Master Toegepaste Economische Wetenschappen
  • Postgraduaat Sales Management
  • Postgraduaat Marketing & Business development

Doorgroeien, een mogelijkheid?

Als customer servicemedewerker kan je binnen je vakdomein verschillende functies invullen. Zo kan je je toespitsen op de meer commerciële, analytische of communicatieve aspecten van de job. Dat biedt jou niet alleen vooruitzichten en groeipotentieel voor de toekomst, maar maakt dat jij je ook in je huidige functie verder kan ontwikkelen en je skills steeds meer kan uitdiepen. Zo ontdek je on the job waar je sterktes en je passie echt liggen en in welk domein jij je hele carrière lang zal blijven groeien.

Welke functies precies op dat carrièrepad liggen, is afhankelijk van je persoonlijke drijfveren en ambities, maar ook van de organisatie waarin je aan de slag bent. Je kan op termijn bijvoorbeeld doorgroeien naar een hogere, meer gespecialiseerde functie binnen je vakdomein of uiteindelijk zelfs in een leidinggevende functie terechtkomen.

Wat verdien je?

Omdat organisaties niet zonder hen kunnen, staan ze te springen om customer service medewerkers te rekruteren. Als gedreven talent vind je daardoor snel een job en kan je vaak zelfs kiezen tussen verschillende, erg aantrekkelijke voorstellen.

Daarnaast is je loon ook afhankelijk van bepaalde factoren, zoals je anciënniteit, de regio van tewerkstelling, de sector waarin je werkt, je opleidingsniveau, je ervaring… Om een goed zicht te krijgen op realistische loonverwachtingen, kan je de salaristool van Bright Plus raadplegen.

Heb jij interesse in een job binnen customer service? Neem dan zeker een kijkje tussen onze openstaande jobs.

Events en trainingen op de agenda