Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Begin met LinkedIn stap 2: Foto en headline on point

Natuurlijk ben je op de hoogte van het belang van LinkedIn: je maakte een profiel aan, je vulde je gegevens aan en je bent zichtbaar op het platform. Next up: je netwerk doen groeien. Hoe je dat doet, leggen wij je graag stap voor stap uit!

Charlotte Keulen

1 min. leestijd

Stap 2: Foto en headline on point

Het eerste wat opvalt als je een profiel op LinkedIn bekijkt? Dat is zonder twijfel de foto en de headline. Besteed hier dus de nodige zorg aan.

Een ideale LinkedIn foto:

  • Heeft een professionele uitstraling
  • Heeft een neutrale achtergrond
  • Is recent
  • Mag met een glimlach!

Heb je geen professionele foto? Maak hier dan tijd voor. Je hebt vast een collega of vriend(in) in de buurt die even kan helpen. Zo ben je weer even gesteld.

Verlies ook jouw achtergrondfoto (banner) niet uit het oog. Die kan je immers helemaal personaliseren, wat zorgt voor een personal touch op je profiel Maar hou het natuurlijk professioneel. Een foto van jouw katten is hier niet op zijn plaats.

Minstens even belangrijk is de headline. Dit is de korte zin onder jouw foto en naam en jouw opvallendste advertentieruimte. Mensen die profielen zoeken, zien deze tekst als eerste. Maar hoe verkoop je jezelf met 120 tekens? Keywords! Maak er een mooie, volledige zin mee of zorg voor een to the point opsomming, gescheiden met een / of een -. Et voila! Hier komt de oefening van stap 1 voor het eerst van pas. Een goede LinkedIn headline zou een recruiter (en al jouw ander publiek) in één oogopslag moeten duidelijk maken waarvoor ik ze bij jou terecht kunnen. Don’t be basic! Je wilt niet in de massa verdwijnen, dus zorg voor een personal touch.

Voorbeeld: Tussen de duizenden “customer service medewerker @...” val jij misschien meer op met “Probleemoplosser – analytisch talent – communicator”

Over het gebruik van emoticons in headlines is veel discussie. Laat dit afhangen van je eigen profiel. Voor een creatieveling kan het zeker, maar een overload is nooit gepast. Beperk het tot één emoticon die jouw headline kan aanvullen.

Je headline is verder nooit definitief. Herbekijk deze dus zeker na een aantal maanden en pas aan wanneer nodig. Jouw LinkedIn-profiel groeit natuurlijk mee met jezelf.

 

Stay tuned voor stap 3!

Over de auteur

Charlotte Keulen

Vroeger schreef ik gedichten en teksten voor liedjes. Ik droomde ervan de tweede Britney Spears te worden. Zowel mijn schrijftalent als mijn zangtalent zouden helaas nooit het daglicht zien. Ten eerste was ik nooit tevreden over mijn eigen creaties en ten tweede heb ik een stem die absoluut niet gemaakt is om ook maar één noot te zingen.  

Een marketingdiploma, een cursus copywriting en heel wat ervaring later, zet ik mijn wil om te schrijven anders in. Als Digital Recruiter bij Bright Plus kan ik vaak urenlang intens tokkelen op mijn toetsenbord. Mailings, vacatures die gepimpt moeten worden, social media posts, en uiteraard deze blogs. Overal kan ik mijn creativiteit in kwijt. Zo leg ik nu dagelijks mijn tekstueel ei. Met creaties die ik regelmatig wél de buitenwereld durf insturen.

Want ik zit met een overvol hoofd, altijd en overal. Maar als ik een tekst schrijf geraak ik volledig "in the zone". En dat is steeds eventjes genieten!

Lees meer van deze auteur